Hrvatsko
društvo
ekonomista

Heinzelova 4a
Zagreb 10000
tel. 01/46 00 888
fax. 01/46 50 366
e-mail: hde@ingbiro.hr

facebook

linkedin

BROJEVI ::: AUTORI ::: PRETRAŽIVAČ

Veljača 2024. ::: Vol.75 No. 01

    Tihomir Vranešević
    Ana Pušić
    Miroslav Mandić

UNAPREĐENJE KONCEPTA PODRIJETLA MARKE PUTEM OBRNUTOG UČINKA ZEMLJE PODRIJETLA: SLUČAJ GENERACIJE Z

https://doi.org/10.32910/ep.75.1.2

Prethodno priopćenje

Raspršenost podrijetla proizvoda diljem svijeta na današnjem globaliziranom tržištu pobudila je zanimanje za detaljnijim razrađivanjem podrijetla marke, pri čemu se ono smatra razlikovnim znakom podrijetla proizvoda. S obzirom na činjenicu da je utjecaj lokacije podrijetla proizvoda na ocjenjivanje proizvoda već mnogo puta utvrđen, svrha ovog rada je ponuditi nove uvide u manje istraženi, obrnuti učinak zemlje podrijetla. Konkretnije, ovaj se rad bavi utjecajem stava o proizvodu na ocjenu podrijetla marke, gdje se posljednje promatra kroz imidž zemlje i kulturnu pozadinu marke. Budući da je ovo istraživanje eksplorativnog karaktera, korištena je PLS-SEM metodologija, dok je prikupljanje podataka obavljeno putem anketnog upitnika kojeg su uspješno ispunila 154 studenta dvaju hrvatskih sveučilišta, a koji pripadaju generaciji Z. Rezultati pokazuju da stav o marki posreduje utjecaj stava o proizvodu na podrijetlo marke, što implicira da vodstvo marke u današnje vrijeme mora još više pozornosti posvetiti strategijama razvoja proizvoda, obzirom da povoljni stavovi potrošača o proizvodu i marki mogu imati učinak prelijevanja na imidž cijele zemlja. Rezultati ovog istraživanja ukazuju na nekoliko praktičnih implikacija za vodstvo marke. Prva je činjenica da svaki proizvod u portfelju marke mora biti optimalan, iz razloga što su ispitanici pokazali da stavovi o proizvodu izravno utječu na stavove o marki. Vodstvo marke treba imati na umu da stavovi potrošača o proizvodu mogu predstavljati čitav niz okidača za razmišljanje o podrijetlu određene marke i formiranje stavova o podrijetlu te marke na temelju vlastitih iskustava ili percepcije o proizvodu. Konačno, rezultati sugeriraju ne samo da stav o proizvodu utječe na komponente podrijetla marke, već i da proizvodi koji odražavaju vrijednosti svog podrijetla pomažu u izgradnji povoljnog imidža podrijetla marke. Ovaj rad daje širu perspektivu studijama učinka zemlje podrijetla, ali i doprinosi daljnjoj konceptualizaciji podrijetla marke promatrajući okvir podrijetla marke kroz zemlju i kulturu podrijetla marke.

stav o marki; podrijetlo marke; zemlja podrijetla marke; kulturno podrijetlo marke; generacija Z; stav o proizvodu; obrnuti učinak zemlje podrijetla

Puni tekst: engleski, pdf (426 KB)