Izvorni znanstveni članak
Članak prikazuje istraživačke nalaze autora temeljene na izvornom anketnom istraživanju provedenom na reprezentativnom uzorku hrvatskih poduzeća koncem 2003. godine. Rezultati vode do sljedećih zaključaka: 1. Ako se tržište podijeli na domaće i izvozno, nešto je veći udio firmi s uvedenim sustavom kvalitete kod izvozno orijentiranih poduzeća (24%) nego kod ovih drugih (17%), iako povezanost izvozne orijentacije s implementiranošću sustava kvalitete nije statistički značajna. Bez obzira na razinu kulture kvalitete, stjecanje prihoda je tek kod prosječno 30% poduzeća došlo prvenstveno od izvoza, s tim da je kod firmi s uvedenim sustavom kvalitete postotak takvih (38%) iznad prosjeka. Međutim, stupanj usvojenosti sustava kvalitete u poduzećima i dominantna orijentiranost na određeno tržište: domaće, regionalno, europsko ili šire internacionalno, od kojeg analizirana poduzeća primarno stječu prihode, su statistički značajno ovisna obilježja. Posebno zabrinjava da blizu polovice istraživanih poduzeća posluje samo na domaćem tržištu i uopće ne mari za sustave kvalitete. 2. Stupanj kulture kvalitete i struktura prosječnih udjela u uku-pnom prihodu ostvarenih od pojedinih vrsta klijenata, korporativnih ili maloprodajnih, su povezane kategorije. Poduzeća s uvedenim sustavom kvalitete imaju statistički značajno veći udio korporativnih klijenata kao izvora prihoda nego poduzeća koja primaju konzultacije za uvođenje sustava kvalitete i ostala poduzeća. Firme s uvedenim sustavom kvalitete su manje okrenute maloprodaji nego ostale i ta razlika je statistički značajna. Poduzeća koja primaju konzultacije za uvođenje sustava kvalitete i firme koje za kvalitetu ne mare, međusobno se ne razlikuju statistički značajno glede proporcije prihoda od maloprodaje.
sustav kvalitete; međunarodno tržište; χ2 test; MANOVA; Scheffeov test
Hrvatsko društvo ekonomista