Prethodno priopćenje
U trgovačkim društvima ponekad postoji zakašnjenje u informiranju menadžmenta o visini dobiti ili gubitka, a to uzrokuje teškoće menadžmentu pri upravljanju poslovnim rezultatom. Stoga je svrha ovog rada izraditi i provjeriti model za prognoziranje i praćenje dobiti (gubitka) u trgovačkom društvu koji će menadžmentu omogućiti prognoziranje i praćenje poslovnog rezultata svakoga mjeseca u tekućoj godini.Od poznatih su metoda za prognoziranje dvije uzete u uži izbor, to su: metoda eksponencijalnog izglađivanja i metoda eksponencijalnog izglađivanja sa trendom. Provjerom točnosti prognostičkih metoda uz pomoć prosječne apsolutne prognostičke pogreške (MAE – mean absolute error) odabrana je metoda eksponencijalnog izglađivanja, jer je pokazala veću točnost u prognoziranju od metode eksponencijalnog izglađivanja s trendom, kod obrade poslovnih rezultata komunalnog trgovačkog društva. Model je postavljen tako da svakoga mjeseca u poslovnoj godini prognozira dobit ili gubitak na godišnjoj razini, tj. na dan 31. prosinca prognozirane godine. Tako u siječnju daje prognozu za svih dvanaest mjeseci u godini, a u veljači model daje prognozu za razdoblje veljača – prosinac, a za siječanj uzima u obzir ostvarene poslovne rezultate. Isti slijed prognoziranja i praćenja ponavlja se za razdoblje ožujak – prosinac, pa sve do kraja tekuće godine. Testiranjem modela za prognoziranje i praćenjem dobiti (gubitka) s podacima iz komunalnog trgovačkog društva dokazana je primjenjivost modela u trgovačkim društvima s time da je model potrebno integrirati u informacijski sustav trgovačkog društva. Ovaj model omogućuje menadžmentu da poduzima pravovremene preventivne korektivne akcije radi postizanja planiranih ciljeva poslovne politike, odnosno ostvarivanje načela upravljanja poslovnim rezultatom.
prognoziranje; eksponencijalno izglađivanje; prosječna apsolutna prognostička pogreška; dobit i gubitak; trgovačko društvo.
Hrvatsko društvo ekonomista