Prethodno priopćenje
Ljudski kapital s jedne te kauzalni i efektualni pristup poduzetništvu s druge strane postali su važni koncepti u objašnjavanju uspješnosti poslovanja poduzeća. Iako u literaturi postoje naznake o njihovoj teorijskoj svezi, dosad ih nijedno istraživanje nije sagledalo u jednom koherentnom modelu. Ovim radom ispunjava se navedeni istraživački jaz kroz uključivanje jedne kategorije ljudskog kapitala, odnosno poduzetničkog iskustva, u empirijski model gdje su kauzalni i efektualni pristupi poduzetništvu glavne determinante poslovne uspješnosti. Relevantni podaci prikupljeni su elektronskim putem pomoću anketnog upitnika na uzorku malog gospodarstva u Republici Hrvatskoj. Hipoteze koje proizlaze iz predloženog strukturnog modela testirane su modeliranjem strukturnih jednadžbi temeljenog na pristupu varijance. Rezultati pokazuju kako je poduzetničko iskustvo značajan moderator odnosa kauzalnoga pristupa poduzetništvu i poslovne uspješnosti, dok isto nije potvrđeno za odnos efektualnoga pristupa poduzetništvu i poslovne uspješnosti. Pomoću navedenih rezultata može se istaknuti postojanje važnosti interakcije ljudskog kapitala s jednim od dva temeljna poduzetnička pristupa te nužnost daljnjeg teorijskog razvoja oba poduzetnička pristupa kao dva povezana (a ne suprotna) načina upravljanja poduzećem. Usprkos ograničenjima, primjerice upotrebi presječnih podataka, ishodi ovog istraživanja važni su za konceptualno unaprjeđenje kauzalnog i efektualnog poduzetničkog pristupa te za povećanje njihove praktične primjenjivosti i efektivnosti.
kauzalni pristup poduzetništvu; efektualni pristup poduzetništvu; ljudski kapital; poslovna uspješnost
Hrvatsko društvo ekonomista