KRETANJA NA PODRUČJU INOVACIJA U KINI I KINESKI IZVOZ

Pregledni rad

Cilj rada je ispitati odražavaju li se napori usmjereni na širenje kineskih inovacija na promjene u kineskom izvozu. Za postizanje cilja korištena je kombinacija kvalitativnog i kvantitativnog pristupa uključujući linearnu regresijsku analizu. Rezultati pokazuju da se Kina čvrsto pozicionirala kao jedan od lidera u inovacijama, što je izraženo u smislu prijava patenata, kao i izdataka za istraživanje i razvoj. Iako ovo postignuće nije popraćeno jasnim pozitivnim razvojem izvoznog udjela visokotehnoloških proizvoda, udio domaće dodane vrijednosti u kineskom izvozu kontinuirano raste od 2010. Uz pozitivan godišnji porast broja patentnih prijava rezidenata na milijun stanovnika, kao i izdataka za istraživanje i razvoj (kao postotak bruto domaćeg proizvoda), može se očekivati pozitivan godišnji porast udjela domaće dodane vrijednosti u bruto izvozu s dvije godine odmaka. Ovi rezultati pokazuju da kineska razvojna strategija vođena inovacijama pozitivno utječe na povećanje domaće dodane vrijednosti u izvozu, čime se poboljšava konkurentska pozicija Kine na globalnim tržištima. Iako se može pronaći nekoliko studija koje pokazuju da su inovacije imale pozitivan utjecaj na izvozne rezultate na razini poduzeća u Kini, ova studija doprinosi postojećoj literaturi pružajući analizu podataka na razini zemlje s obzirom na podrijetlo izvezene dodane vrijednosti. Prilikom tumačenja rezultata ove studije treba imati na umu određena ograničenja. Prvo, budući da bi vrijednost kineskih inovacija mogla biti dovedena u pitanje, patentne prijave kao mjera inovacije mogle bi precijeniti inovacijski kapacitet Kine. Drugo, za kvantitativnu analizu bio je dostupan samo ograničen broj opažanja, uključujući vremenske serije od 2005. do 2016., s obzirom na korišteni pokazatelj trgovine s dodanom vrijednosti. Ova bi se ograničenja mogla riješiti u budućim istraživanjima.

Kina, inovacije, patenti, izvoz, dodana vrijednost