PRIMJENA UMJETNIH NEURONSKIH MREŽA U MODELIRANJU DOMAĆE TURISTIČKE POTRAŽNJE

Izvorni znanstveni članak

Rad istražuje učinkovitost primjene modela umjetnih neuronskih mreža u modeliranju domaće turističke potražnje u Republici Hrvatskoj, aproksimiranoj brojem dolazaka i brojem ostvarenih noćenja domaćih turista. Indeksi obujma industrijske proizvodnje, indeksi potrošačkih cijena, prosječna neto mjesečna plaća, broj zaposlenih te mjesečne sezonske dummy varijable odabrane su kao ulazne varijable. Za modeliranje empirijskih podataka korištene su mreže višeslojnog perceptrona. Prognostička moć modela evaluirana je prosječnom apsolutnom postotnom te prosječnom apsolutnom prognostičkom pogreškom, Pearsonovim koeficijentom korelacije te koeficijentom determinacije. Evaluacija dobivenih rezultata pokazala je kako su odabrani modeli višeslojnih perceptrona pouzdani za modeliranje domaće turističke potražnje, iako je istraživanje temeljeno na ograničenom, manjem broju podataka te broju ulaznih varijabli. Polazeći od rezultata, ali i ograničenja istraživanja, zaključuje se kako modeli umjetnih neuronskih mreža posjeduju značajne aplikativne potencijale u domeni modeliranja i prognoziranja vremenskih nizova broja dolazaka i noćenja domaćih turista u Republici Hrvatskoj.

domaća turistička potražnja, modeliranje, modeli umjetnih neuronskih mreža, model višeslojnog perceptrona