Izvorni znanstveni članak
Poduzetništvo je definirano kao jedna od osam kompetencija cjeloživotnog obrazovanja, a održava sposobnost pojedinca da svoje ideje pretvori u stvarne projekte. Kao takvo, poduzetništvo predstavlja kreativnost, inovativnost, preuzimanje odgovornosti, preuzimanje rizika, planiranje i upravljanje projektima. Razvoj poduzetničkih kompetencija kroz formalno obrazovanje postaje jedno od strateških prioriteta za sve veći broj europskih zemalja. Mnogi europski dokumenti naglašavaju važnost ulaganja u obrazovni program koji će se fokusirati na razvoj poduzetničkih kompetencija, obzirom da upravo one direktno utječu na zapošljivost učenika i studenata. Međutim, to stavlja značajan izazov pred edukacijski sustav – potrebno je promijeniti edukacijske programe i usmjeriti ih prema razvoju poduzetničkih kompetencija koje će učenicima i studentima omogućiti da budu zapošljiviji i osnažiti ih za djelovanje u nesigurnim, kompleksnim i dinamičnim uvjetima na tržištu rada. Visoka nezaposlenost mladih ljudi kao i izazovi i potrebe tržišta rada sve češće dovode do rasprave o efikasnosti i kvaliteti obrazovnih programa na svim nivoima. U tom su kontekstu, efikasnost i kvaliteta strukovnog obrazovanja od posebnog značaja obzirom da se većina učenika, nakon završetka strukovnog srednjoškolskog obrazovanja, neće odlučiti za fakultet nego će se naći na tržištu rada. Zbog toga bi se, strukovno obrazovanje, trebalo fokusirati na razvoj onih vještina (opće i strukovne kvalifikacije) koje će odgovarati potrebama tržišta rada i omogućiti jednostavnije i brže zapošljavanje. Cilj ovoga rada je istražiti u kojoj su mjeri učenici strukovnih škola Osječko-baranjske županije po završetku srednjoškolskog obrazovanja pripremljeni za poduzetničko ponašanje. Ukupan uzorak ispitanika sastojao se je od 1272 učenika iz petnaest strukovnih srednjih škola Osječko-baranjske županije, jedne od najnerazvijenijih hrvatskih regija. Analiza rezultata pokazala je da postoji pozitivna korelacija između praktičnih izvannastavnih aktivnosti i okruženosti poduzetnicima s razinom razvijenosti poduzetničkih vještina kod studenata. Takva veza s obrazovnim sustavom nije utvrđena. Rezultati istraživanja mogu poslužiti kao temelj za razvoj strukovnog obrazovanja koji će u svoje programe implementirati potrebe tržišta rada i tako povećati zapošljivost mladih ljudi.
strukovno obrazovanje; poduzetničko obrazovanje; cjeloživotno obrazovanje; poduzetničke kompetencije učenika
Hrvatsko društvo ekonomista