Prethodno priopćenje
Na bazi svjetskog iskustva nešto više od 90% dobro formuliranih strategija doživljava neuspjeh (Bonoma 1984; Noble 1999; Nutt 1990, Kaplan, Norton 2005; Speculand 2009) zbog čega se faza implementacije strategije smatra Ahilovom petom procesa strateškog menadžmenta (Ivančić, Jelenc, Mencer 2015). Kvalitetna formulacija strategije ne osigurava uspješnost uvođenja i kasnijeg održavanja strategije. S obzirom da je formuliranje strategije skupo, a da o implementaciji strategije ovisi opstanak i uspješnost poduzeća, razloge neučinkovite implementacije strategije treba temeljito istražiti. Iako se gotovo svako poduzeće, u većoj ili manjoj mjeri, suočava s nizom različitih problema prilikom implementacije strategije, istraživanja koja istražuju to područje nisu mnogobrojna. Cilj ovog rada je ispitati učestalost pojavljivanja problema implementacije strategije na pojedinoj hijerarhijskoj razini, te s obzirom na fazu u kojoj se proces implementacije nalazi, vlasništvu poduzeća, primjenu ISO standarda, primjenu Balanced Scorecard metode i gospodarskoj grani kojoj poduzeće pripada. Istraživanje se fokusira na velika hrvatska poduzećima i to zbog njihovog značajnog udjela u ukupnom ostvarenju prihoda u gospodarstvu te kompleksnosti odrađivanja cjelokupnog procesa strateškog menadžmenta. Dodatni korak u odnosu na prethodna istraživanja sagledava se u ispitivanju stavova zaposlenika svih hijerarhijskih razina unutar pojedinog poduzeća. Odnosno, ispitani su stavovi najvišeg poslovodstva, srednje razine poslovodstva, najniže razine poslovodstva i operative. To znači da je ocjena učestalosti pojavljivanja pojedinog problema formirana na temelju iskustva većeg broja pojedinaca, a ne isključivo na temelju iskustva najvišeg poslovodstva što je najčešći slučaj u dosadašnjim istraživanjima. Podaci su obrađeni u statističkom programu SPSS. U obradi podataka korišteni su t- test i analiza varijance (ANOVA). Rezultati istraživanja upućuju na to da se problemi implementacije strategije razlikuju s obzirom na fazu u kojoj se proces implementacije nalazi, vlasništvu poduzeća i primjenu Balanced Scorecard metode. Posjedovanje ISO standarda za upravljanje kvalitetom i gospodarska grana kojoj poduzeće pripada ne predstavljaju značajni prediktori smanjenja ili povećanja učestalosti pojavljivanja problema koji ometaju tijek implementacije strategije. Istraživanjem je također potvrđeno da nema razlike u percipiranju problema implementacije strategije s obzirom na poziciju zaposlenika unutar hijerarhije poduzeća.
proces strateškog menadžmenta; implementacija strategije; problemi implementacije strategije; uspješnost poslovanja; velika hrvatska poduzeća
Hrvatsko društvo ekonomista