ZNAČAJKE CJELOVITOG UPRAVLJANJA KVALITETOM I NJEGOV UTICAJ NA POSLOVNE PERFORMANSE PODUZEĆA

Izvorni znanstveni članak

Cjelovito upravljanje kvalitetom (CUK) je u praksi još uvijek jedna od najčešće rabljenih menadžerskih tehnika. Iz toga proizlazi vrlo relevantno pitanje da li upotreba CUK može doprinijeti značajno boljim poslovnim performansama poduzeća, ako je njihova sadašnja konkurentska pozicija na međunarodnom tržištu slaba. Kao odgovor na to pitanje bile su pregledane prije svega osnovne karakteristike učinkovitog izbora i upotrebe CUK, a nakon toga je bilo provedeno empirijsko istraživanje doprinosa CUK poslovnim performansama poduzeća. Empirijsko istraživanje pokazuje da poduzeća sa primjenom CUK nisu ostvarila bolje poslovne rezultate u usporedbi s onima koja CUK ne koriste. Što se tiče poduzeća koja koriste CUK uz slične mjere kao i njihovi konkurenti iz razvijenih gospodarstava,
njihova konkurentnost je lošija jer se prvenstveno usredotoče na kvalitetu nauštrb tehnike koje sadrže strateško pozicioniranje. Pored toga kasnije adaptacije također ne daju financijsku korist u praksi. Stoga izbor tehnika menadžmenta ne bi trebao uslijediti na osnovu slučajne imitacije uspješnih tehnika iz drugih sredina, već na dubokom poznavanju tehnika koje uključuju i strateško pozicioniranje kroz unutarnji i vanjski okoliš poduzeća.

poslovni rezultati; poduzeće; financijski pokazatelji; mena džerske tehnike; cjelovito upravljanje kvalitetom